• Kontakt
  • RODO
środa, 14 maja, 2025
No Result
Zobacz wszystkie wyniki
Stowarzyszenie LGD Bądźmy Razem
  • Główna
  • O LGD „Bądźmy Razem”
    • Informacje ogólne
    • Statut
    • Członkostwo
    • Władze
    • Historia LGD „Bądźmy Razem”
  • LSR
  • Nabory
  • Media
    • Wydawnictwa
    • Miesięcznik „Węgrowskie Bądźmy Razem”
    • Podziękowania dla LGD
    • Logotypy
  • Szlaki turystyczne
    • Droga Świętego Jakuba „PRESTIGE”
    • Szlak Turystyczny „Doliną Liwca ” – PATROL
  • Wydarzenia
  • Główna
  • O LGD „Bądźmy Razem”
    • Informacje ogólne
    • Statut
    • Członkostwo
    • Władze
    • Historia LGD „Bądźmy Razem”
  • LSR
  • Nabory
  • Media
    • Wydawnictwa
    • Miesięcznik „Węgrowskie Bądźmy Razem”
    • Podziękowania dla LGD
    • Logotypy
  • Szlaki turystyczne
    • Droga Świętego Jakuba „PRESTIGE”
    • Szlak Turystyczny „Doliną Liwca ” – PATROL
  • Wydarzenia
No Result
Zobacz wszystkie wyniki
Stowarzyszenie LGD Bądźmy Razem
No Result
Zobacz wszystkie wyniki
Główna Aktualności

Informacja dla beneficjentów

20 marca 2020
in Aktualności

INDYWIDUALNE PODEJŚCIE do rozliczania środków z działania 19.2

Szanowni Państwo
Poniżej pytania otrzymane od jednego z samorządów. Przesyłamy je do wszystkich Państwa wraz z odpowiedziami żeby ograniczyć liczbę pytań w podobnych sprawach.
Pytania
1. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność z branży hotelarskiej jest na etapie trwałości operacji, zgodnie z zawartą umową o przyznaniu pomocy – operacja związana z rozwojem działalności gospodarczej. Zgodnie z zapisami par. 5 umowy o przyznaniu pomocy zobowiązany został do utrzymania miejsc pracy powstałych w wyniku realizacji operacji. Na dzień dzisiejszy sytuacja na rynku spowodowana pandemią koronawirusa powoduje u niego brak przychodów i przy utrzymaniu się takiego stanu rzeczy będzie zmuszony do redukcji zatrudnienia aby móc utrzymać płynność finansową. Mając na uwadze powyższe beneficjent obawia się utrzymania w okresie trwałości wskaźnika dot. utworzenia miejsc pracy, mając na uwadze zapis, iż reguła proporcjonalności wskaźników zawarta w umowie nie dotyczy wskaźnika dot. zatrudnienia, obawia się że Instytucja Wdrażająca może mu wypowiedzieć umowę i wezwać do zwrotu środków otrzymanych z UE na realizację operacji. Samorząd Województwa Małopolskiego zwraca się z zapytaniem, czy mając na uwadze zapisy par.16 umowy o przyznaniu pomocy może w tej sytuacji wydłużyć beneficjentowi okres trwałości ze względu na nadzwyczajne okoliczności, o których mówi art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 4 rozporządzenia nr 640/2014 o ile beneficjent w ciągu 15 dni roboczych będzie w stanie dokonać tej czynności.

2. Beneficjent otrzymał środki finansowe na realizację zakresu rzeczowego operacji realizowanej w ramach podejmowania działalności gospodarczej. W wyniku zaistniałej sytuacji, beneficjent nie jest wstanie dokonać zamówienia specjalistycznego sprzętu, za którego produkcję odpowiadają firmy zlokalizowane poza granicami państwa polskiego, gdyż na chwilę obecną żadne firmy nie przyjmują żadnych zamówień. Beneficjent na etapie wyboru operacji przez Radę Lokalnej Grupy Działania otrzymał punkty w ramach kryterium wyboru operacji tj. „termin realizacji operacji nastąpi w ciągu 4 miesięcy od dnia zawarcia umowy”, które gwarantowały mu, że operacja została zakwalifikowana do „operacji wybranych do dofinansowania” – niespełnienie przedmiotowego kryterium spowoduje że operacja beneficjenta nie będzie spełniała minimum punktowego aby być w puli projektów wybranych- tym samym, zgodnie z zapisami umowy następuje jej wypowiedzenie przez Samorząd Województwa. Czy również w tym przypadku można zastosować przepisy UE związane z nadzwyczajnymi okolicznościami i czy te okoliczności powinna po pierwsze uwzględnić Rada LGD, a później SWM?

3. Mikro lub mały przedsiębiorca w związku z wyjątkową sytuacją nie jest w stanie w okresie trwałości spełnić wymogu osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej. Termin na wykonania zobowiązania przypada na kwiecień/maj 2020 roku – czy również w tym przypadku SWM może wydłużyć beneficjentowi zobowiązanie mając na uwadze nadzwyczajne okoliczności, o których mówią rozporządzenia UE 1306/2013 oraz 640/2014.

4. W dniu dzisiejszym w związku z zaistniałą sytuacją beneficjent zwrócił się z prośbą o wydłużenie terminu na złożenie uzupełnień do wniosku o płatność. Na chwilę obecną brak jest jakichkolwiek przepisów umożliwiających wyrażenie zgody w tym zakresie wobec beneficjenta. Argumentem Beneficjenta jest powód, że nie jest w stanie otrzymać dokumentu z właściwego organu, gdyż w tym okresie organ działa w sposób ograniczony. Czy w tym przypadku zostaną wydane jakieś wytyczne, czy też beneficjentowi pozostaje jedynie prośba o przywrócenie terminu na uzupełnienia?

5. Beneficjent, który podjął niedawno działalność gospodarczą w związku z zaistniałą sytuacją ma brak przychodów z działalności i tym samym chce zawiesić swoją działalność, aby zmniejszyć koszty działalności. Jak do takiej sytuacji powinien odnieść się SWM, skoro beneficjent nie będzie opłacał składek społecznych, a tym samym naruszy zapisy umowy o przyznaniu pomocy – co wiąże się z jej automatycznym wypowiedzeniem?

W odniesieniu do zapytania nr 1, 2, 3 możliwe jest zastosowanie w przedstawionych przypadkach postępowania w związku z wystąpieniem siły wyższej, w tym przypadku epidemii z wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2. Stosowne regulacje w tym zakresie znajdują się w umowach przyznania pomocy w ramach poszczególnych działań/poddziałań/typów operacji wdrażanych przez samorządy województw.

Mając na uwadze pytanie nr 4, w skierowanym przez MRiRW piśmie z dnia 17.03.2020 r. do samorządów województw w sprawie wytycznych w związku z ograniczeniami spowodowanymi wystąpieniem epidemii wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2 w Polsce, została wystosowana prośba o poinformowanie beneficjentów poddziałania 19.2 o możliwości zastosowania przepisu § 25 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 664 oraz 2023) mówiącego o możliwości przywrócenia terminu na wykonanie danej czynności, w przypadku wniesienia prośby w terminie 14 dni od dnia ustąpienia przyczyny uchybienia. Jednocześnie, zgodnie z § 32 ust. 2 ww. rozporządzenia do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepisy § 24 i § 25 stosuje się odpowiednio. Zatem na etapie płatności co prawda nie ma możliwości wydłużenia terminu na wykonanie określonych czynności, ale jest możliwość przywrócenia terminu na ich wykonanie. Także postanowienia umowne w zakresie operacji w ramach rozwijania działalności gospodarczej mówią, iż w przypadku uchybienia terminu wykonania przez beneficjenta czynności na etapie uzupełnień wniosku o płatność, Zarząd Województwa na pisemną prośbę beneficjenta przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wniósł on prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby dopełnił czynności, dla której określony był termin oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Należy także zauważyć, że w przypadku, gdy beneficjent na etapie wniosku o płatność złoży prośbę dotyczącą wprowadzenia zmian w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bieg terminu na rozpatrzenie wniosku o płatność (3 miesiące) liczony jest od dnia zawarcia aneksu wprowadzającego zmiany w tym zakresie, zatem także faktyczny termin wezwania beneficjenta do usunięcia braków we wniosku ulega odsunięciu w czasie.

W odniesieniu do zapytania nr 5 dotyczącego zawieszenia działalności gospodarczej, przepisy dotyczące poddziałania 19.2 nie przewidują możliwości dokonania takiej czynności. Jednakże MRiRW zauważa, iż mając na uwadze obecnie panującą sytuację w kraju, SW powinny każdorazowo stosować indywidualne podejście do każdej sprawy, a jakiekolwiek braki w wypełnianiu zobowiązań umownych wymagają szczegółowych wyjaśnień ze strony beneficjenta (np. dotyczące ewentualnych przerw w opłacaniu składek czy zatrudnieniu pracowników – MRiRW prezentowało już w tym zakresie stanowisko wskazując iż uchybienia w tym zakresie nie zawsze i automatycznie powinny prowadzić do stosowania przez samorząd województwa sankcji). Należy podkreślić, że niewypełnienie któregoś z elementów zobowiązania beneficjenta w szczególnie uzasadnionych i niezależnych od beneficjenta przypadkach, nie powinno skutkować zawsze i automatycznie koniecznością zwrotu wypłaconej pomocy. Każdy taki przypadek wymaga odrębnej, indywidualnej analizy i wzięcia pod uwagę szeregu czynników mających wpływ na zaistniały stan rzeczy.

Ponadto, w odniesieniu do powyższego, należy mieć na uwadze, że w ramach pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami panującej epidemii wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2, podejmowane są na bieżąco rozwiązania systemowe mające na celu utrzymanie działalności przez przedsiębiorców mimo szerzącej się epidemii w kraju. Analizowane są różne możliwości, które pozwoliłyby wesprzeć lokalne firmy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zadeklarował możliwość odroczenia terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych.

Mając na uwadze powyższe, MRiRW na bieżąco analizuje potrzebę dostosowania przepisów wykonawczych w ramach poddziałania 19.2 do obecnie istniejącej sytuacji i bierze pod uwagę ewentualną ich zmianę, gdyby stały w sprzeczności z rozwiązaniami systemowymi, które będą miały zastosowanie w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorców w kraju, również tych którzy są beneficjentami poddziałania 19.2.

Z poważaniem
Joanna Gierulska
Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Następny wpis

Życzenia świąteczne

Wdrażanie LSR 2023-2027 PS WPR

Poradnik dla przyszłych beneficjentów

Instrukcja dot. Wniosku o wpis do ewidencji producentów (ARiMR) numer EP

Zaliczki, wyprzedzające finansowanie i pożyczki w dotacjach PS WPR 2023-2027

Regulamin doradztwa LGD Bądźmy Razem

Regulamin Rady

Szkolenia dla przyszłych beneficjentów

Bieżące

  • Wdrażanie LSR 2023-2027 PS WPR
    • Informacje ogólne
    • Dokumenty
    • Pytania i odpowiedzi
  • Wsparcie Przygotowawcze 2023-2027
  • Galeria
  • Szkolenia

Archiwalne

  • LSR 2014-2020
    • Informacje ogólne
    • Cel ogólny 1 – nabory
    • Cel ogólny 2 – nabory
    • Podsumowanie naborów
    • Księga Wizualizacji i logotypy
    • Pytania i Odpowiedzi
    • Akty prawne 2014-2020
    • Regulaminy i procedury PROW 2014-2020
  • Wsparcie przygotowawcze LSR 2014-2020
  • LSR 2007-2013
    • Małe projekty
    • Odnowa i rozwój wsi
    • Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
    • Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
    • Podsumowanie naborów na poszczególne działania
    • Akty prawne
    • Regulaminy, uchwały, procedury
    • Katalog dobrych praktyk 2007-2013

Projekty współpracy

  • Droga Świętego Jakuba „PRESTIGE”
  • Szlak Turystyczny „Doliną Liwca ” – PATROL
  • Młodzi Lokalni Liderzy
  • Rzeki Atrakcyjne Turystycznie – RAT
  • Projekty krajowe i międzynarodowe
  • Kuchnia Nas Łączy – CUU
  • Zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez promocję potraw regionalnych i rękodzieła artystycznego – ZYDEL
  • Piękno Doliny Liwca – PDL

Odwiedziny

  • 322807Gości razem:
  • 205Gości dzisiaj:
  • 225Gości wczoraj:
  • Kontakt
  • RODO

© 2024 Lokalna Grupa Działania Bądźmy Razem.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
No Result
Zobacz wszystkie wyniki
  • Główna
  • O LGD „Bądźmy Razem”
    • Informacje ogólne
    • Statut
    • Członkostwo
    • Władze
    • Historia LGD „Bądźmy Razem”
  • LSR
  • Nabory
  • Media
    • Wydawnictwa
    • Miesięcznik „Węgrowskie Bądźmy Razem”
    • Podziękowania dla LGD
    • Logotypy
  • Szlaki turystyczne
    • Droga Świętego Jakuba „PRESTIGE”
    • Szlak Turystyczny „Doliną Liwca ” – PATROL
  • Wydarzenia

© 2024 Lokalna Grupa Działania Bądźmy Razem.

Dostępność
Tryby dostępności
Tryb awaryjny epilepsji
Tłumi kolor i usuwa migotanie
Tryb ten umożliwia osobom cierpiącym na epilepsję bezpieczne korzystanie z serwisu poprzez wyeliminowanie ryzyka napadów padaczkowych wynikających z migających lub mrugających animacji oraz ryzykownych kombinacji kolorystycznych.
Tryb dla niedowidzących
Poprawia wygląd strony internetowej
Ten tryb dostosowuje stronę internetową do wygody użytkowników z wadami wzroku, takimi jak pogarszający się wzrok, widzenie tunelowe, zaćma, jaskra i inne.
Tryb niepełnosprawności poznawczej
Pomaga skupić się na określonej treści
Ten tryb zapewnia różne opcje wspomagające, aby pomóc użytkownikom z zaburzeniami poznawczymi, takimi jak dysleksja, autyzm, CVA i inne, w łatwiejszym skupieniu się na podstawowych elementach witryny.
Tryb przyjazny ADHD
Zmniejsza rozproszenie uwagi i poprawia koncentrację
Ten tryb pomaga użytkownikom z ADHD i zaburzeniami neurorozwojowymi w łatwiejszym czytaniu, przeglądaniu i skupianiu się na głównych elementach witryny, przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu czynników rozpraszających.
Tryb ślepoty
Umożliwia korzystanie z witryny za pomocą czytnika ekranu
Ten tryb konfiguruje stronę internetową tak, aby była kompatybilna z czytnikami ekranu, takimi jak JAWS, NVDA, VoiceOver i TalkBack. Czytnik ekranu to oprogramowanie dla niewidomych użytkowników, które jest instalowane na komputerze i smartfonie, a strony internetowe muszą być z nim kompatybilne.
Słownik online
    Czytelne doświadczenie
    Skalowanie treści
    Domyślny
    Lupa tekstu
    Czytelna czcionka
    Przyjazny dla dysleksji
    Zaznacz tytuły
    Zaznacz łącza
    Rozmiar czcionki
    Domyślny
    Wysokość linii
    Domyślny
    Odstępy między literami
    Domyślny
    Wyrównane do lewej
    Wyrównane do środka
    Wyrównane do prawej
    Wizualnie przyjemne wrażenia
    Ciemny kontrast
    Lekki kontrast
    Monochromia
    Wysoki kontrast
    Wysokie nasycenie
    Niskie nasycenie
    Dostosuj kolory tekstu
    Dostosuj kolory tytułu
    Dostosuj kolory tła
    Łatwa orientacja
    Wycisz dźwięki
    Ukryj obrazy
    Wirtualna klawiatura
    Przewodnik czytania
    Zatrzymaj animacje
    Maska do czytania
    Podświetl kursor
    Wyróżnij ostrość
    Duży ciemny kursor
    Duży kursor świetlny
    Czytanie poznawcze
    Klawisze nawigacyjne
    Nawigacja głosowa

    LGD Bądźmy Razem

    Accessibility Statement

    • lgdbadzmyrazem.pl
    • 14 May 2025

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
    3. Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zamknij