Najczęściej zadawane pytania dot. działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”

1. Czy w ramach działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” z dotacji mogą skorzystać mikroprzedsiębiorcy prowadzący już działalność gospodarczą?
Oczywiście, że tak, działanie to jest skierowane zarówno do nowo powstałych mikroprzedsiębiorstw jak i już istniejących.
Podmioty te muszą jednakće mieć siedzibę lub realizować operację na terenie objętym lokalną strategią rozwoju, w ramach której ubiegają się o finansowanie operacji.
2. Które przedsiębiorstwo jest mikroprzedsiębiorstwem?
Mikroprzedsiębiorstwo to przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 pracowników oraz mające roczny obrót nie przekraczający 2 mln EURO.
3. Czy jeśli działka, na której realizowana jest inwestycja jest współwłasnością dwóch osób to czy współwłaściciel musi wyrazić zgodę na realizację inwestycji przez wnioskodawcę?
Tak, zgoda współwłaściciela jest załącznikiem do wniosku.
4. O jaką kwotę dofinansowania może ubiegać się mikroprzedsiębiorca?
Maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi w okresie realizacji Programu nie może przekroczyć 300 000,00 zł., z tym że:
– 100 000,00 zł. jeżeli przewidywane jest utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy;
– 200 000,00 zł. jeżeli przewidywane jest utworzenie co najmniej 2 i nie mniej niż 3 miejsc pracy;
– 300 000,00 zł. jeżeli przewidywane jest utworzenie co najmniej 3 miejsc pracy.
Liczbę przewidzianych do utworzenia miejsc pracy podaje się w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, przy czym ich utworzenie musi być uzasadnione zakresem rzeczowym operacji.
5. Czy koszt związanych z zakupem środków transportu jest kosztem kwalifikowanym?
Zakup środków transportu z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, z tym że w przypadku zakupu samochodów osobowych, naczep lub przyczep będą to koszty w wysokości nieprzekraczającej:
a) Trzykrotności pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowanych operacji – w przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie świadczenia wyłącznie usług transportowych;
b) Równowartości pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowanych operacji – w przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie innym niż usługi transportowe.
6. Jakie są koszty niekwalifikowane w tym działaniu?
Do kosztów niekwalifikowanych zalicza się m. in.:
a) Podatek od towarów i usług (VAT);
b) Nabycie nieruchomości;
c) Nabycie rzeczy używanych;
d) Budowa budynków mieszkalnych;
e) Zakup samochodów osobowych do przewozu mniej niż 8 osób, łącznie z kierowcą.
7. Jaki jest poziom refundacji kosztów?
Poziom pomocy finansowej wynosi maksymalnie 50 % kosztów kwalifikowanych operacji.
8. Czy w ramach tego działania można zatrudnić osobę z rodziny?
Zatrudnienie osób będących najbliższym członkiem rodziny prowadzącego działalność gospodarczą traktuje się jako osoby współpracujące (chodzi tu o: małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione, rodziców, macochę, ojczyma). Osoby te nie będą miały statusu pracownika do celów ubezpieczeń społecznych, nawet jeśli między tymi osobami dojdzie do podpisania umowy o pracę.
9. Na czym polega ocena merytoryczna i formalna wniosku?
Ocena merytoryczna to ocena zawartości merytorycznej wniosku. Rada LGD ma wyłączne uprawnienia do dokonywania wyboru i oceny operacji pod względem:
Zgodności operacji z celami LSR;
Zgodności z przedsięwzięciami określonymi w LSR
Stopnia spełnienia lokalnych kryteriów wyboru operacji.
Ocena ta jest punktowa i po jej zakończeniu tworzona jest lista wniosków wybranych do finansowania.
Ocena formalna wniosku to ocena kompletności wniosków, spełnienia kryteriów (tzn. czy wnioskujemy w odpowiednim działaniu, czy jesteśmy właściwym beneficjentem, itp.) Ocenę tą w przypadku tego działania przeprowadza Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie.
10. Czy po złożeniu wniosku o dotację od razu trzeba zakładać działalność?
Jeśli beneficjentowi się nie śpieszy, działalność można założyć po podpisaniu umowy, gdyż wtedy jest pewność otrzymania dofinansowania.
11. Prowadząc działalność czy po złożeniu wniosku można już brać faktury?
Tak, po złożeniu wniosku wszystkie koszty są kosztami kwalifikowanymi, które możemy później rozliczyć, jednak beneficjent robi to na własne ryzyko inwestując przed podpisaniem umowy.
12. Nie mając w chwili składania wniosku pozwolenia np. na budowę warsztatu lub innego załącznika czy beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie?
Tak, ale dokumenty te trzeba uzupełnić do czasu weryfikacji wniosku. Jeśli się nie uda mamy możliwość przedłużenia oddania poprawek w uzasadnionych przypadkach do 30 dni. Jednak mając do dyspozycji 2 poprawki każdy powinien zdążyć ze złożeniem poprawek w terminie bez problemu.